Tim Carey doet veel onderzoek en publiceert veel over hoe de cliënt centraal staat in de behandeling, waarbij we uitgaan van het perspectief van de cliënt zelf, en niet alleen van wat we dénken dat de cliënt wil of nodig heeft.
Naast dat de beleving van de cliënt zélf centraal staat, wordt er ook rondom de inrichting van de behandeling zoveel mogelijk door de cliënt zelf bepaald. Zoals wanneer afspraken plaatsvinden en waar over gepraat wordt.
In de onderstaande artikelen lees je meer over dit perspectief en krijg je handvatten om dit in je eigen praktijk in te richten.
Lees ook: Toegang tot wetenschappelijke artikelen en boeken.
Carey, P. T. A. (2016). Improving Access to Psychological Treatment with Patient-Led Appointment Scheduling. Expert Guide Psychology, 2. http://www.corporatelivewire.com/medical/guides/Psychology2016/html5/index.html?&locale=NLD
Carey, T. A. (2011). As you like it: Adopting a patient-led approach to psychological treatments. Journal of Public Mental Health. https://doi.org/10/ggfjjm
Carey, T. A. (2016). Beyond patient-centered care: Enhancing the patient experience in mental health services through patient-perspective care. Patient Experience Journal, 3(2), 46–49. https://doi.org/10/ggfjk9
Carey, T. A., & Spratt, M. B. (2009). When is enough enough? Structuring the organization of treatment to maximize patient choice and control. The Cognitive Behaviour Therapist, 2(3), 211–226. https://doi.org/10/bdrgjq
Carey, T. A., Tai, S. J., & Stiles, W. B. (2013). Effective and efficient: Using patient-led appointment scheduling in routine mental health practice in remote Australia. Professional Psychology: Research and Practice, 44(6), 405. https://doi.org/10/f5m45c
Carey, T. A. (2014, September 8). Patient Centred-Care Doesn’t Go Far Enough: We Need Patient-Perspective Care. Mad In America. https://www.madinamerica.com/2014/09/patient-centred-care-doesnt-go-far-enough-need-patient-perspective-care/